Czy postawienie reklamy wymaga pozwolenia?
Różnego rodzaju banery reklamowe i billboardy na stałe wpisały się w architekturę miast i goszczą przy wielu polskich drogach. Umieszczane są także na prywatnych posesjach czy elewacjach budynków. Przyzwyczailiśmy się do ich obecności i stały się one naszą codziennością. Jednak tak naprawdę niewiele osób wie, jak wygląda sama procedura ich umiejscowienia. Czy postawienie reklamy wymaga odpowiednich zezwoleń?
Postawienie reklamy - obowiązująca podstawa prawna
Zacznijmy od tego, że ustawienie reklamy nie może być działaniem samowolnym, chyba że takie działanie planujemy na własnej działce. Tutaj istnieją także pewne wyjątki. Przede wszystkim mogą być to wyłącznie elementy małej architektury. Dodatkowo reklama, poza funkcją marketingową, musi pełnić także np. rekreacyjną.
W niektórych przypadkach potrzebne będzie pozwolenie na budowę, w innych wystarczające będzie zgłoszenie tego faktu odpowiedniemu organowi. Od czego to tak naprawdę zależy? Przede wszystkim od sposobu umiejscowienia reklamy w gruncie. Tego typu czynności regulowane są przez przepisy prawa budowlanego, które są jednak dość niejasne. Często okazuje się, że Sądy mają zupełnie inną ich interpretację niż urzędy. Skąd biorą się te niedomówienia? Być może ze zbyt ogólnego opisu przedmiotu, którego dotyczą. Z ogólnej interpretacji wynika jednak, że reklama wolnostojąca trwale związana z gruntem wymaga pozwolenia na budowę, natomiast urządzenie i tablica reklamowa, która nie jest związana z gruntem może zostać postawiona w oparciu o zgłoszenie.
Zgłoszenie konieczne jest prawie zawsze
Załóżmy, że chodzi o reklamę, której nie dotyczy konieczność uzyskania pozwolenia na budowę. Przed jej zainstalowaniem i tak należy dokonać zgłoszenia jej montażu. W takim zgłoszeniu także należy szczegółowo opisać zakres robót, termin ich rozpoczęcia i dołączyć odpowiednie pozwolenia, plany i rysunki. Komplet dokumentów należy dostarczyć do starosty na 30 dni przed rozpoczęciem prac, a prace można rozpocząć jeśli starosta nie wyrazi w tym okresie sprzeciwu. Wyjątkiem może być jedynie sytuacja, kiedy niewielką reklamę, którą można uznać za obiekt małej architektury, planujemy umieścić na prywatnej działce, która nie znajduje się w miejscu publicznym.
Tablice reklamowe to nie tylko świetna forma zaprezentowania się dla reklamodawcy, ale także sposób na zyskanie dodatkowego źródła finansowania dla osoby posiadającej działkę czy nieruchomość w atrakcyjnym miejscu. Należy jednak pamiętać, że w większości przypadków konieczne będzie jednak przejście całej formalnej drogi, aby mogły one stać zgodnie z obowiązującym prawem. Dlatego jeśli planujesz podobną inwestycję, zorientuj się w urzędzie, pod który podlega dana nieruchomość, jakie warunki musisz spełnić.